


Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/eneronor/public_html/porscheannonser.se/nyhet.php on line 15
En porschenyhet
Porsche fyller 60 år.

Och födelsedagsbarnet – företaget och ägarfamiljerna – vältrar sig i framgångar och pengar.
MOTOR. Porsche bygger bara hundra tusen bilar om året – mindre än fjärdedel av Volvos produktion.
Men det räcker och företaget Dr. Ing h.c. F. Porsche AG – det heter faktiskt så – är en veritabel penningmaskin. Porsche rankas idag som världens mest lönsamma bilfabrik. Och pengarna har ägarna bland annat använt för att ta makten över Volkswagen och indirekt över Scania.
Det började i Österrike där urfadern Ferdinand Porsche föddes 1875. Sedan flyttade han till Tyskland och på 1930-talet konstruerade han en bil med en luftkyld svansmotor som varje tysk familj skulle ha råd att köpa.
Adolf Hitler följde personligen projektet. Det betyder inte att Ferdinand Porsche sympatiserade med nazisterna. Han såg nog Hitler mest som en garanti för att få bygga spännande bilar.
Under kriget hjälpte han dock till att konstruera stridvagnar. När kriget tog slut arresterades han och sonen Ferry som misstänkta krigsförbrytare av fransmännen.
Efter ett år i fängelse började Ferdinand Porsche konstruera en sportbil som byggde på samma idé som Folka-Bubblan – motorn bak, boxerkonstruktion, luftkylning.
Den första bilen byggdes i ett enda exemplar och hade en motor från Bubblan på 1,1 liter, 35 hästkrafter och toppfarten var cirka 135. Inte mycket till sportbil. Men bilen var en cabriolet och snygg.
I juni 1948 blev en första prototyp av Porsche 356 klar - ur-Porschen. Det är alltså sextio år sedan och då börjar faktiskt en ny epok i bilhistorien.
Men grundkonstruktionen är egentligen lite märklig. Motorn sitter akter om bakre hjulaxeln. Att köra bilen är – enligt fysiska lagar – ungefär som att kasta en slägga med skaftet först.
Och tanken ligger fram. Man har alltså ett paket dynamit i knäet när man krockar.
Ferdinand dog 1951. Sonen Ferry hade redan tagit över.
Men under de här åren dök det upp en person som skulle förändra företagets framtid.
Ferdinands dotter Louise var gift med Anton Piëch.
De fick sonen Ferdinand – uppkallad efter urfadern förstås.
Nu splittrades ägandet på två familjer – Porsche och Piëch. Ferdinand Piëch fick så småningom ett avgörande inflytande över företaget.
1964 kom bilen som skulle göra Porsche till världens mest kända sportbil – Porsche 911.
Till en början hade den faktiskt ganska usla vägegenskaper och det dröjde fem år innan man fick bukt med dem.
1976 kom första Porschen med frontmotor – 924. Ett samarbete med Volkswagen.
Och så byggde man en Porsche för de kaliforniska kunderna – en bjässe som fick namnet 928.
Och det antyddes att 911-serien skulle läggas ned och att 928 skulle bli dess efterträdare.

Vad skulle sedan vara kvar av Porsches själ?
928 blev aldrig den framgång som man räknat med och det var förmodligen 911:ans räddning som alltså fick leva vidare.
Ferdinand Piëch var något av ett underbarn men det fanns de som inte tålde honom. Han var en av skaparna av boxersexan i 911:an men det räckte inte.
Han gick till Audi och där tog han fram Audis fem-cylindriga motor som blev en succé.
Porsche hade en del rallyframgångar också. Bland annat vann man Dakar. Men det räckte inte.
1990-talet blev en kristid. Företaget överlevde med ett nödrop. Men det tog sig med vidareutveckling av 911:an, introduktionen av Boxster och företagets första SUV – Cayenne.
Och sedan kom modellen Cayman och nästa år är det dags för Panamera som är en slags familje-Porsche.
Porsche bygger bilar som ingen behöver och kritiken mot företaget och bilarna har vuxit med åren.
Men Porsche verkar förstå att om man ska överleva så måste man satsa på mer miljövänliga bilar. Både Cayenne och Panamera ska få hybridmotorer år 2012.
Ferdinand Piëch har med en blandning av ärelystnad, skicklighet och hänsynslöshet tagit över både Volkswagen och Porsche.
Volkswagen har han med blandad framgång försökt att delvis förvandla till ett prestigemärke.
Porsche har han gjort till en sedelpress.
Det finns kritiker som anser att vill förvandla de båda företagen till ett monument över sig själv. Under hans tid har han med pengar från VW och Porsche köpt Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti. Och indirekt även svenska Scania.
Idag är det familjen Piëch som dominerar Porsche och Volkswagen.
Källa: Auto-Bild Germany
Mikael
porscheannonser.se
Fler Porschenyheter
Foto: Bengt Lundberg, Midnattssolsrallyt 2006