Start
Sök annons
Annonsera gratis
VIP-annonsör
Nyheter
Bilhandlare
Bildelar
Service
Inför bilköp
Finansiering
Försäkring
Artiklar
Länkar
Kontakta oss

En porschenyhet


Svensk Carrera GT på snurr

Nyhetsbild

I nummer 8 av Street Xtreme 2007 dängde Qvarnis omkring i Gemballas ombyggda Carrera GT med efternamnet Mirage GT, den här gången var det Christian Olsens tur att få en pisksnärtserfarenhet i Porsches toppmodell. En upplevelse att minnas livet ut!
En helt vanlig och gråmulen måndag i somras så plingade det till i min hemdator. Plinget är en välbekant signal som innebär att det har kommit ett nytt mail. Förstrött öppnar jag maillådan och ser att det är redaktör Lundvang som har skrivit till mig. När jag öppnade mailet vidgades mina pupiller, käken föll ner och jag blev alldeles torr i munnen. Så här löd nämligen det korthuggna meddelandet från redaktör Lundvang.
- Hej, skulle du vilja åka och testa en Porsche Carrera GT hos 7H Bil i Kinna?
För en kort sekund undrar jag om denna fråga alls behöver ställas. Om jag så hade blivit befalld i kommenderande ton så skulle jag inte ha tvekat!
Himmelriket
Efter ett par telefonsamtal och utväxling av epost med den genomtrevlige Jarmo, som är stolt ägare till 7H Bil, så är dagen äntligen inne. När vi anländer till 7H Bil möts vi upp av Jarmo som med ett leende över ansiktet öppnar portarna till himmelriket. I den nedsläckta bilhallen skymtar en svart skönhet, ett verkligt fullblod, en aristokrat i bilvärlden, ja det är en svart Porsche Carrera GT med svart skinninredning. Åsynen är så vacker att mina ögon tåras.
- I denna kombination har endast 28 exemplar tillverkats, berättar Jarmo. Det gör bilen ännu mer unik, förklarar han.
Det var ett tydligt önskemål från den svenska köparen att det skulle vara denna färgkombination, och då gällde det att hitta rätt bil. Just detta exemplar återfanns i Spanien och fördes därefter till Tyskland, där den utsattes för rigorösa tester, allt för att säkerställa att kunden skulle få en perfekt bil.

Bild 2

Precisionsjobb
Förardörren öppnas och vi tittar in i ett paradis av kolfiber och äkta racingstolar klädda i exklusivt läder i kombination med borstad aluminium. Allt ser ut att ha utförts med yttersta precision. Bilen är utrustad med en sexväxlad låda med en växelspaksknopp tillverkad av björkträ. Designen och materialet är en tydlig hyllning av den växelspaksknopp i trä som satt i den klassiska Le Mans-racern Porsche 917.
Radion är mycket kompetent och kommer från Bose får vi veta, men vem bryr sig om en radio i denna bil tänker jag tyst för mig själv.
Karossen utgörs av en kolfiber-monocoque, vilket bidrar till bilens låga vikt. Bilen är vidare utrustad med kolfiberbromsar som ser fantastiska ut bakom hjulen som mäter 19 tum fram och 20 tum bak.
Ägaren dök upp
Medan vi står och dreglar över fulländningen hos Carrera GT:n så hörs plötsligt ett glatt ”hej” med tydlig accent från Alingsås. Det är den nyblivna ägaren Ola som påpassligt har dykt upp.
Händer sträcks fram och vi gratulerar till det fina bilinköpet. Mellan Jarmo och Ola utväxlas dessutom några vänskapliga gliringar, vilket gör att man förstår att dessa herrars relation har övergått från rent affärsmässig till vänskaplig.
Ola strålar som en unge på skolavslutning inför sommarlovet. Han är uppenbart nöjd med sitt nyförvärv, samtidigt som han förklarar att han har lämnat både en Mercedes CLS Klemann, en Ferrari F430 och en Bentley Continental GT bakom sig till förmån för Carrera GT:n. Ett kort tag hade han funderat på att köpa en Ferrari Enzo, mest på grund av att han länge har hedrat en princip att aldrig äga en Porsche, men så kom han i kontakt med Carrera GT:n och blev frälst.
F1-sound
Vi får order om att fösa undan några bilar av simplare fabrikat, såsom en BMW 740 och en Mercedes CLS 55 AMG. Mitt i stöket startas Carrera GT:n upp. Ljudet som kommer ur piporna kan inte liknas vid något annat än ren Formel 1. Högvarvigt och vasst, nästan ettrigt, men ack så vackert.
I ett stackato av högoktaviga racingtoner drar Ola iväg med sitt nyförvärv. I kurvan ut från 7H Bil passar han på att lägga upp denna utsökta bil i ett bredställ innan han försvinner ur vår åsyn. Att vi inte ser honom innebär dock inte att Carrera GT:n inte längre påminner om sin närvaro. Ljudet från den högvarviga V10:an som studsar mellan byggnaderna i närområdet får mitt nackhår att resa sig, och plötsligt får jag en näst intill religiös uppenbarelse som säger mig att mitt liv nu är fullbordat, och jag kan i lugn och ro falla död ner - ty inget kan väl överträffa denna upplevelse?
Breda häng
Jag kunde dock inte ha mer fel. I nästa sekund sladdar nämligen Ola upp med bilen på gårdsplanen utanför 7H Bils lokaler. När han stiger ur håller han samtidigt fram nycklarna och frågar ”vem vill testa”? Det blir fullkomligt tyst innan jag med pipig röst harklar ur mig att jag nog inte vågar mig på en provtur, men att jag gärna skulle åka med en runda.
Sagt och gjort. Jag äntrar passagerarstolen med Ola bakom ratten, och innan jag vet ordet av drar vi iväg. Ola skrattar hela tiden samtidigt som han pressar bilen till det ena uppstället efter det andra. Fartsensationen i kombination med vrålet från V10-motorn på högvarv är nog bland det mest fantastiska jag har upplevt i mitt liv. Med kalla däck är Carrera GT:n märkbart lömsk och bakdelen verkar vilja leva sitt eget liv, men Ola har full kontroll så jag slappnar av och låter mig bara hänges.
Efter en ordentlig runda landar vi åter utanför 7H Bil och jag tumlar ur bilen med darriga knän. Efter en kort diskussion så beslutas att vi ska dra iväg på en ny runda för lite fotografering. Så jag får på nytt ta plats i passagerarstolen med Jarmo hoppar in i sin Porsche 911 Cab tillsammans med fotografen Peter.
V10-donuts
Vad som nu väntade kunde jag aldrig ana. Efter de sedvanligt fartfotona stannar vi nämligen till utanför en stängd och folktom bensinmack. Innan jag vet ordet av varvar Ola upp V10:an och drar runt den exklusiva skapelsen i donut efter donut. Motorn skriker, däcken sprider tjocka rökmolm och jag jublar i ren förtjusning. Ola bara skrattar samtidigt som han förkunnar att: ”Jarmo gillar inte när jag gör så här.”
Efter ytterligare ett par vilda mil i Carrera GT:ns innanmäte återvänder vi till 7H Bil. Sedan vi hälsat adjö och tackat för en trevlig dag sätter jag mig i min standardbil (en slö Corvette C6 Z06 är väl lika standard som CGT? Red anm) tillsammans med fotografen Peter.
Vi summerar dagen med att vi endast kan glädjas över att denna Carrera GT uppenbart har hamnat hos en ägare med förstånd att utnyttja bilens kapacitet. Tyvärr slutar många exklusiva sportbilar hos ägare som gömmer bilen under ett skynke bakom skyddande garageväggar. Jag gissar att om sportbilar kunde gråta så skulle vi se många bittra tårar från de bilar som lider ett sådant öde. Just denna Carrera GT lär dock undslippa, och vetskapen om detta värmer gott i hjärtat på mig och Peter när vi åter styr kosan hemåt mot Göteborg.

Tack till Cristian Olsen
Street EXtreme


Fler Porschenyheter

Nyhet

Porsche i Midnattssolsrallyt
Foto: Bengt Lundberg, Midnattssolsrallyt 2006

Annonsplats-
förmedling, reklamplats på Porscheannonser

Alspån för rökning

Rök för rökning

Internetradio från Playradio

Hörapparatsbatterier

Energideklaration

Hitta bostad på Abcbostad

AllaAnnonser.se
Begagnade Porsche säljes