Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/eneronor/public_html/porscheannonser.se/nyhet.php on line 15

En porschenyhet


Hybrid porsche

Nyhetsbild

Prototypen drar idag med V6-motor och eldrift 9,8 lit/100 km men målet är att komma ner under 9 lit/100 km vid lanseringen om två år. I så fall har förbrukningen sänkts med 30 procent, jämfört med nuvarande modell.
Spionbilderna har varit många och de har visat att Porsche jobbar med någon typ av hybridteknik till suvmodellen Cayenne. I förra veckan var det dags att lätta på maskeringen och Porsche bjöd på en provkörning av en prototypbil för en liten skara utvalda journalister.
Cayenne Hybrid är baserad på instegsmodellen med V6-motorn som Porsche lånat från sina bröder hos Volkswagen. Med direktinsprutning ger den 3,6-liter stora V6-motorn 290 hk och 385 Nm, tillräckligt för en acceleration 0-100 km/h på 8,1 sekund. Även om några officiella siffror inte är offentliga ännu så sa Porsches tekniker att hybridtekniken förbättrar accelerationen med närmare en halv sekund, då elmotorn hjälper till.
Elmotorn på 34 kW sitter mellan V6-motorn och den sexstegade Tiptronic-automaten. Elmotorn avskiljs med en mekanisk koppling, vilket gör att den kan driva bilen enbart med elektricitet när så önskas. För att alla system och hjälpaggregat ska fungera vid eldrift har Porsche gjort det mödosamma arbetet att sätta elmotor på luftkonditionering, vattenpump, vakumpump till bromsarna, styrservo och hydraulpump till automatlådan. Batteripaketet har metallhydridceller och ligger under golvet i bagagerummet, sammanlagt ökar elmotor och batterierna vikten med cirka 140 kilo.

Bild 2

Vid inbromsning "vänds" elmotorn och regenererar laddning till batterierna. Systemet jobbar ihop med ABS-bromsarna och vid normal körning innebär det att skivbromsarna knappt används alls, generatorn tar hand om energi som annars skulle gå förlorad i värme.
För att få all teknik att fungera ihop samlas 20.000 dataparametrar i "The Hybrid Manager", som Porsche kallar det. Uppgifterna är ungefär tre gånger så många som i en konventionell motor men det har resulterat i en teknik som fungerar förvånansvärt smidigt. V6-motorn kopplas in och ur utan några vibrationer och elmotorns regenerering av bromskraften sker lika naturligt som hos en vanlig inbromsning. Inga begränsningar i användandet anges, Cayenne Hybrid kan alltså köras i terräng, vada i vatten och dra lika stora släpvagnsvikter som en vanlig Cayenne.
Nå, vad ger nu all denna teknik för bränslebesparingar? Porsche uppger att man gått från V6-modellens EU-standardiserade förbrukning på 12,9 lit/100 km till 9,8. Men målet är att nå ännu lägre, helst under 9 lit/100 km, innan modellen är klar för lansering. Skulle Porsche nå det målet har bensinförbrukningen sänkts med 30 procent. Porsche-folket medgav också att den här hybridtekniken inte ger lika stora bränslebesparingar vid stadskörning som till exempel Toyota Prius, men att det i gengäld är energieffektivt och inte belastar bilen speciellt mycket vid landsvägskörning.
Vid presentationen av Cayenne Hybrid var Porsche lite svävande om när modellen kan vara klar för försäljning men sa att bilen ska vara färdig om "två år". Vilken typ av arbete som återstår är mera oklart, eftersom prototypmodellen uppenbarligen nått ett näst intill färdigt produktionsskick. Några uppgifter om pristillägg hade man heller inte.
Den vid nyårsskiftet nytillträdde VW-chefen Martin Winterkorn lovade redan i januari att suvmodellen Touareg (systermodellen till Cayenne) skulle få ett hybridalternativ till årsmodell 2008. Det innebär att Volkswagen kanske blir först ut på marknaden med hybridtekniken, då de båda modellerna delar samma tekniska plattform. Samma drivpaket ska även finnas som tillval till Porsches fyrdörrarssedan Panamera när den lanseras 2009 och vi kan väl gissa oss till att det är fler modeller i VAG-gruppen som också får del av hybridtekniken.

Källa A&M Sport

Mikael
porscheannonser.se


Fler Porschenyheter

Nyhet

Porsche i Midnattssolsrallyt
Foto: Bengt Lundberg, Midnattssolsrallyt 2006