Start
Sök annons
Annonsera gratis
VIP-annonsör
Nyheter
Bilhandlare
Bildelar
Service
Inför bilköp
Finansiering
Försäkring
Artiklar
Länkar
Kontakta oss

En porschenyhet


Miljökrav möts i förtid

Nyhetsbild

Dr Ing h. c. F. Porsche AG, Stuttgart meddelar att man ytterligare reducerar koldioxidutsläppen på sina bilar som ger en god marginal inför framtida krav. Som företaget tillkännagav vid Geneva Motor Show i mars 2007 ska samtliga Porsche-modeller, med början så tidigt som nästa år, uppfylla de strikta EU5-krav som börjar gälla från september 2009. Samtidigt avser Porsche redan nästa år att även uppfylla de nuvarande fastställda begränsningarna i EU6-kraven, som inte är planerade att börja gälla förrän september 2014.

Ytterligare en nyhet företaget gått ut med är att Porsches alla nya modeller redan idag

kan köras på bränsle med inblandning av etanol. Detta gäller såväl Porsches sportbilar - konstruerade för en 10-procentig inblandning av etanol - som Cayenne, som kan köras på en bränsleblandning med upp till 25 procent etanol. Med etanol, ett s k biobränsle, som återvinns ur förnybart råmaterial, förbättras koldioxidbalansen i sin helhet med motsvarande ungefär 10 resp 25 procent. Porsche Development Centre jobbar också på en s k Flexible Fuel Vehicle (FFV), som kan köras både på enbart bensin och på en blandning av upp till 85 procent etanol.

I sina ansträngningar att minimera bränsleförbrukning och utsläpp, ger nu Porsche topprioritet åt introduktionen av en hybridmotor. Utvecklingen sker i samarbete med Volkswagen och en vidareutvecklad variant av Cayenne, utrustad med den nya motorn, är planerad att komma ut på marknaden innan 2010. Detta alternativa koncept kommer att reducera bränsleförbrukningen med ytterligare 30 procent, vilket innebär en förbrukning på mindre än 9 liter per 100 km för den nya hybrid-Cayennen.

Bild 2

Den nya motorn som Porsche introducerar kommer att vara en så kallad "full-hybrid", som kombinerar bensinmotorn med en elektrisk motor. Fördelen med detta system är att bägge drivenheterna kan köras dels tillsammans, dels oberoende av varandra, vilket medger tre olika typer av drivning. Elmotorn levererar den kraft som behövs, inte bara när man startar samt vid låg hastighet eller vid manövrering till exempel vid parkering, utan också när man kör i, exempelvis, bostadsområden. Vid högre hastighet samverkar el- och bensinmotorerna, vilket medför lägre förbrukning. Elmotorns batteri laddas både vid körning i högre hastigheter samt vidinbromsning, då energi från bromsarna lagras i batteriet för framtida användning.

Ansträngningar att minska bränsleförbrukningen genom lättviktsteknologi, användning av det nyskapande VarioCam Plus, dynamisk ventil- och kamstyrning, och direktinsprutning innebär inte bara att koldioxidutsläppen minskas kraftigt, utan också att delen nitritoxid i avgasutsläpp minskar genom att EU5- och EU 6-kraven uppfylls före utsatt tid.

Källa:Porsche Sverige


Fler Porschenyheter

Nyhet

Porsche i Midnattssolsrallyt
Foto: Bengt Lundberg, Midnattssolsrallyt 2006

Annonsplats-
förmedling, reklamplats på Porscheannonser

Alspån för rökning

Rök för rökning

Internetradio från Playradio

Hörapparatsbatterier

Energideklaration

Hitta bostad på Abcbostad

AllaAnnonser.se
Begagnade Porsche säljes