Start
Sök annons
Annonsera gratis
VIP-annonsör
Nyheter
Bilhandlare
Bildelar
Service
Inför bilköp
Finansiering
Försäkring
Artiklar
Länkar
Kontakta oss

En porschenyhet


Porsche Cayenne Turbo S

Nyhetsbild

Källa:PSE Sverige

Några ”highlights” i nya Porsche Cayenne Turbo S

Ännu mera turbokraft

Två vidareutvecklade laddluftkylare med förbättrad verkningsgrad, ett ca 0,2 bar högre laddtryck och den till detta anpassade motorstyrningen har gett Porsches 4,5 l, 8-cylindriga bi-turbomotor ett tydligt effekttillskott: Med sina 383 kW (521 hk) vid 5500 varv/min ligger den nominella effekten för nya Porsche Cayenne Turbo S 52 kW (71 hk) över effekten för Cayenne Turbo. Lika tydligt märks dessa ändringar på momentutvecklingen. S-motorn ger sitt maximala vridmoment på 720 Nm mellan 2750 och 3750 varv/min. Det innebär att den nya modellen ger exakt 100 Nm högre moment än föregångaren. Med dessa värden blir nya Cayenne Turbo S den, efter Carrera GT, näst starkaste bil som Porsche har byggt för körning på väg.

Ytterligare förbättrade bilprestanda

Bilens nu ökade prestandavärden dokumenterar den kraftigt ökade effekten. Cayenne Turbo S accelererar från 0 till 100 km/h på 5,2 s och kommer upp i en toppfart på 270 km/h. Även omkörning i normala hastigheter klarar bilen på ett suveränt sätt.
För att accelerera från 80 till 120 km/h på 5:ans växel behöver Cayennes nya toppmodell bara 5,4 sekunder.

Fyrhjulsdrivning för optimal kraftöverföring

Med sin permanenta fyrhjulsdrivning erbjuder Cayenne optimala förutsättningar för säker och effektiv överföring av det extremt höga vridmomentet från den nya turbomotorn till vägbanan. Kraftöverföringen regleras med Porsche Traction Management (PTM), som med grundinställningen överför 62 % av drivkraften till bakhjulen och resterande 38 % till framhjulen. Men systemet har också sensorer som känner av när en annan kraftfördelning vore bättre ur dynamisk synpunkt och ställer då om fördelningen till det optimala förhållandet. På så sätt säkerställs en hög aktiv säkerhet även vid kursändringar i hög hastighet och vid körning på halt underlag. Samtidigt garanterar systemet de för alla Cayenne-modeller typiska och unika kraftöverföringsegenskaperna i svår terräng. Det innebär t. ex. att mellanspärren (mellan fram- och bakaxlarna) vid behov kan kopplas in.

Chassi med styrd nivåreglering och aktivt stötdämparsystem som serieutrustning

Det robusta och ändå Chassit för Cayenne Turbo S innehåller alla de reglersystem som är lämpliga för användning i en högprestandabil med terrängkörningskapacitet: Fjädringen utgörs av inställbar luftfjädring med inbyggd nivåreglering, som bland annat svarar för att karossen i höghastighetsområdet kan sänkas i två steg relativt normalnivån. För stötdämpningen svarar systemet Porsche Active Suspension Management (PASM), för att dämpningskraften regleras kontinuerligt och att bilens krängnings- och nickrörelser reduceras.

Vidareutvecklat bromssystem

För att bromssystemets prestanda skall hålla jämna steg med den kraftigt ökade motorprestandan hos Cayenne Turbo S har Porsches utvecklingsingenjörer ökat bromsskivornas diameter från 350 till 380 mm fram och från 330 till 358 mm bak. Dessutom introduceras nu en vidareutvecklad typ av bromsskivor som, tack vare optimering av kylluftströmningen, kan leda bort ca 10 % mer värme.

20-tums hjul som standard

Det nya bromssystemet förutsätter användning av minst 19 tum stora hjul. Fälgar av denna storlek är speciellt avsedda för vinterdäck och kan beställas hos Porsches återförsäljare. I serieutrustningen för Cayenne Turbo S ingår 20-tums hjul. Dessa aluminiumfälgar i lättbyggnadsteknik har däck med dimensionerna 275/40, som utvecklats speciellt för Cayenne och som är godkända för hastigheter upp till 300 km/h. Ett system för ringtryckskontroll ingår också i serieutrustningen.

Exklusiv utrustning

Det är bara logon ”Cayenne Turbo S” på bakluckan, instegslisterna och mittkonsolen som visuellt ”skvallrar” om att detta är toppmodellen i Cayenne-serien. Däremot motsvarar utrustningen inne i Cayenne Turbo S helt vad som förväntas i denna exklusiva klass men lämnar också visst utrymme för rent personliga önskemål. I stort sett alla ytor är läderklädda, och inställningen av framstolarna görs elektriskt. Alla stolar är uppvärmbara. Både det automatiska klimatsystemet, Porsche Communication Management (PCM) och ljudanläggningen Bose-Surround-Sound-System ingår i serieutrustningen. Bi-Xenon-strålkastare med kurvljus svarar för en effektiv belysning av vägen, och ParkAssistent hjälper föraren att hålla kontroll på hinder framför och bakom bilen vid parkering.

Nya Porsche Cayenne Turbo S

En suverän toppmodell

Från år 2006 finns en ny modell i toppen på Cayenne-serien: Introduktionen av Cayenne Turbo S innebär att detta nu blir den, näst efter Carrera GT, starkaste Porsche som får köras på allmän väg. Tack vare en fortsatt detaljutveckling av turbosystemet ger den åttacylindriga bi-turbomotorn nu 383 kW (521 hk) vid 5500 varv/min, vilket är 52 kW eller 71 hk mer än Cayenne Turbo. Det maximala vridmomentet på 720 Nm levereras från vevaxeln inom varvtalsområdet 2750 till 3750 varv/min. Denna suveräna kraftutveckling ger bilen följande enastående körprestanda: Cayenne Turbo S accelererar från stillastående till 100 km/h på 5,2 s, klarar av acceleration från 80 till 120 km/h på 5:ans växel på 5,4 s och har en toppfart på 270 km/h. Utåt visar den nya modellen sin ledande ställning på ett mycket diskret sätt: De unika kännetecknen är bara de 20 tum stora SportTechno-hjulen, de fyra avgas-ändrören, logon bak och - om kunden så valt – den för denna modell exklusiva lacken i marinblå metallic.

Vidareutvecklad turboladdning

V8-grundmotorn på 4,5 l för Cayennes nya toppmodell har bibehållits oförändrad. Till grund för den kraftiga effekt- och vridmomentökningen ligger en vidareutveckling av de båda laddluftkylarna. På sin plats mellan turboladdarna och gasspjället svarar laddluftkylarna för att den komprimerade luften som tillförs motorn kyls, så att cylinderfyllningen förbättras. De framför vardera hjulhuset placerade värmeväxlarna är nu, inklusive inlopps- och utloppsanslutningarna, tillverkade helt i aluminium och är 13 mm större än i Cayenne Turbo. Detta har lett till både en avsevärt förbättrad verkningsgrad och bättre strömnings-egenskaper i kylarna. Resultatet har blivit mer än 50 % minskade tryckförluster. Dessa positiva effekter har Porsches utvecklingsingenjörer utnyttjat till att öka laddtrycket med upp till 0,2 bar, varierande med varvtalet, till en nivå på maximalt 1,9 bar och därmed ytterligare höja den åttacylindriga motorns effekt. Den professionella motoravstämningen märks framför allt i form av den samtidigt optimerade verkningsgraden. Det innebär att Cayenne Turbo S-motorn vid en given hastighet inte förbrukar mer bränsle än Cayenne Turbo. Den normerade genomsnittsförbrukningen på 15,7 l 98-oktanig bensin/100 km blir därmed oförändrad. Självklart klarar nya Cayennes toppmodell EU-gränsvärdena enligt EU 4.

Åttacylindrig motor med stora reserver

Motorn är redan i grundutförandet dimensionerad så att alla dess komponenter klarar av den nu ytterligare ökade belastningen. Speciell för denna fyrventilsmotor är VarioCam-tekniken, som gör det möjligt att reglera kamaxeln 40 grader, och den integrerade torrsumpsmörjningen, som säkerställer tillförlitlig smörjning av alla motorkomponenter även vid kraftiga och långvariga accelerationer i sidled. Vevhuset är av typen ”Closed deck” och avtätas mot cylinderhuvudet med en täckplatta. Vevhuset utgör tillsammans med cylinderkylkanalerna ett slutet system med hög styvhet. Bilens terrängkörningsförmåga bygger på den extrema okänsligheten mot lutningar, på upp till 45 grader i både längd- och sidled.


Kraftöverföring med 6-växlad automatväxellåda

Liksom motorn är också den sexväxlade Tiptronic S-växellådan förberedd för de höga vridmoment- och effektkraven. Växlingspunkterna anpassas steglöst till körsättet och vägens karaktär. Som vanligt för Porsche kan man också växla med vippkontakter på ratten, men det är också möjligt att växla genom att vicka på växelväljaren. Dessa utökade växlingsalternativ har tillkommit speciellt för att man skall kunna växla säkert i samband med terrängkörning.

Bild 2

Fyrhjulsdrift för optimal drivförmåga

Kraftöverföring via alla fyra hjulen är grundläggande för den enastående kördynamiken hos Cayenne. Den permanenta fyrhjulsdrivningen Porsche Traction Management (PTM) fördelar vid grundinställning 62 % av motorkraften till bakhjulen och 38 % till framhjulen. Via en med elmotor manövrerad och elektroniskt reglerad lamellkoppling kan fördelningen varieras med hänsyn till användningssättet, så att vid behov ända upp till 100 % av motormomentet kan ledas antingen till fram- eller bakaxeln. Det är därmed möjligt att på torrt underlag, utan begränsningar, omvandla bi-turbomotorns höga vridmoment till drivkraft på hjulen.

Hög kördynamik tack vare Porsche Traction Management

Porsche Traction Management (PTM) har en avgörande betydelse för Cayennes hela kördynamik. Den karakteristikfältstyrda spärren mellan fram- och bakaxlarna och differentialspärr för bakaxeln, som ingår i tillvalet ”Advanced Offroad teknikpaket”, reagerar inte bara på otillräckligt grepp för fram- eller bakhjulen. Sensorer mäter också bilens hastighet, accelerationen i sidled, rattvinkeln och gaspedalläget, så att PTM hela tiden kan beräkna optimala spärrvärden för båda axlarna och därmed fördela drivmomentet till axlarna efter behov. PTM svarar därmed för kvickhet vid kurvkörning och föredömlig stabilitet vid kursändringar, både vid höga hastigheter och i måttliga hastigheter på is eller snö.

Suveränt chassi med luftfjädring och adaptiv nivåreglering

Chassit för Cayenne-serien har utvecklats för att uppfylla kundernas allra högst ställda krav. Därför har samma koncept kunnat utnyttjas oförändrat också för den nya toppmodellen. Framaxeln med sina dubbla tvärställda länkarmar och kuggstångsstyrning vilar i en hjälpram, medan bakaxeln har ett avancerat multilänkarmssystem, också monterat i en hjälpram. Cayenne Turbo S har i serieutförandet luftfjädring, som möjliggör sex olika markfrigångar och därmed kan erbjuda de bästa förutsättningar både för höghastighets- och terrängkörning. Med den integrerade nivåregleringen garanterar denna fjädring dessutom ett av lasten i bilen oberoende, konstant höjdläge. För de mycket höga hastigheter som är möjliga med Cayenne Turbo S är framför allt den automatiska sänkningen av bilens höjdläge i två steg jämfört med normalnivån ett viktigt bidrag till den aktiva säkerheten.

Variabelt dämparsystem som serieutrustning

I serieutrustningen för Cayenne Turbo S ingår också det variabla dämparsystemet Porsche Active suspension Managemant (PASM). Det är ett elektroniskt system som reglerar dämpkraften och anpassar den till de rådande vägförhållandena och körsättet. PASM gör t. ex. ingrepp då bilen körs forcerat, med upprepade accelerationer och inbromsningar, eller på utpräglat kurvig väg. Det innebär att bilens krängnings- och nickrörelser minskas.

Modifierat högeffekt-bromssystem

För att motsvara bilens ökade prestanda har Porsches utvecklingsingenjörer också förbättrat bromsprestandan. I nya Cayenne Turbo S ersätter ett bromssystem med större bromsskivor och bromsok bromssystemet i Cayenne Turbo. I detalj innebär det att bromsskivornas diameter har ökats, från 350 till 380 mm på framhjulen och från 330 till 358 mm på bakhjulen. Med en ny, vidareutvecklad form på kylkanalerna har teknikerna dessutom kunnat öka värmebortledningen med 10 %. Cayenne Turbo S är som standard försedd med 20-tums SportTechno-hjul, med däck av dimensionen R275 /40 Y. Ett system för ringtryckskontroll ingår också i serieutrustningen.

Säkerhet och inredning på högsta nivå

Den imponerande passiva säkerheten i Cayenne Turbo S återspeglas inte bara i de moderna karossmaterialen – som t.ex. stål med högsta hållfasthet – och kraftupptagningen i tre plan av deformationsenergin vid krock . Invändigt skyddar Airbags av olika slag de åkande vid en kollision. Där finns förar-, passagerar- och Thorax-Airbags och i takramen inbyggda så kallade krockgardiner, som också skyddar baksätespassagerarna. Dessa säkerhetselement är i stort sett osynliga och skiljer sig i det avseendet från den exklusiva inredningen, som genomgående har läderklädsel, och övriga komfortelement. I serieutrustningen ingår bland annat Bi-Xenon-strålkastare med dynamiskt reglerat, statiskt kurvljus, elektriskt ställbara komfort-stolar fram med Memory-funktion och stolsuppvärmning samt uppvärmbara baksäten, automatiskt klimatsystem, ParkAssistent, Porsche Communication Management och Bose-Surround-Sound-System.


Fler Porschenyheter

Nyhet

Porsche i Midnattssolsrallyt
Foto: Bengt Lundberg, Midnattssolsrallyt 2006

Annonsplats-
förmedling, reklamplats på Porscheannonser

Alspån för rökning

Rök för rökning

Internetradio från Playradio

Hörapparatsbatterier

Energideklaration

Hitta bostad på Abcbostad

AllaAnnonser.se
Begagnade Porsche säljes